Overweging van zondag 13-12-2014 ddoe p. George Zeegers

Woord van welkom

Goede morgen, beste mensen, van harte welkom hier weer vanmorgen om te vieren. Het is zondag Gaudete, “verheugt U” want het is bijna Kerstmis.  Wij hebben een blij geloof!

Midden onder U staat Hij die gij niet kent, horen Johannes zeggen. Dat was niet alleen toen, dat is ook tot ons gezegd.

A special welcome to you, singers from Sint Pietersburg.  You were more often our guests. You want to join us in this holy service with your singing. We are full of expectation. And feel very welcome.

 

Overweging.

Vorige week hoorden we ook over Johannes de Doper vanuit het evangelie van Marcus. Johannes werd daar toen neergezet als de voorloper en wegbereider van Jezus. Nu in het evangelie van de evangelist Johannes wordt die doper Johannes de getuige. Hijzelf is niet zo belangrijk. De onderzoekscommissie die is uitgestuurd door de Hoge Raad in Jerusalem moet eens goed onderzoeken wie dát nu weer is, die daar staat te dopen in de Jordaan. Er was al zoveel religieuze onrust. En deze trok steeds meer mensen. Wie ben jij eigenlijk en wat betekent dat dopen? Johannes moet zich legitimeren voor de kerkelijke overheden. Johannes laat zich niet intimideren: nee ik ben niet de Messias, niet Elia of DE profeet, de nieuwe Mozes. Het gaat niet om mij, is zijn getuigenis, maar om Hem “Midden onder U staat Hij die gij niet kent”.  We zingen dat vaak in een bekend lied:  Midden onder u staat Hij die gij niet kent.

Johannes laat zich niet van de wijs brengen, hij blijft duidelijk bij zijn levensopdracht: te getuigen van Hem die na Hem komt, van Hem die groter is en om wie het wel moet gaan. “Ik ben niet waard zijn sandalen los te maken”.

Het aardige is, dat Jezus elders in het evangelie  – bij Matteus ( 12 )– Johannes de grootste onder de mensen zal noemen.

Het zijn trouwens wel indringende vragen die aan Johannes gesteld worden.  Als je daar even bij stil staat:  Wie ben jij? Wat ben ik? Wat stel ik voor?  waar leef ik voor?  Wat zijn mijn idealen? Ja, wie ben ik?   Indringende vragen, die aan Johannes gesteld worden. Maar het is ook een indringend woord, dat Johannes daar spreekt. Indringend : niet alleen voor toen en dáár, maar ook voor nu en hier! Voor ons.

Want dat is de boodschap, denk ik, voor ons: midden onder u staat Hij die gij niet kent. Waar ontmoeten wij de Heer? Overal waar Hij handen en voeten krijgt. Niet in mooie woorden, en fraaie uitdrukkingen, maar in daden. In ons doen  en laten. Daar waar Jezus levens-drive zichtbaar wordt, zijn inspiratie, zijn Geest. Steeds waar mensen mij versteld doen staan door hun vanzelfsprekende inzet, door hun zorg, door hun trouw. Ik sta vaak versteld van de levensmoed van mensen; ik wordt vaak stil aan het ziekbed van mensen, als zij over hun leven vertellen; hun verontwaardiging over kwade dingen opent mij de ogen voor onrecht; hun geloof brengt mij tot God.

Midden onder U staat Hij  die gij niet kent.

Over Jezus is veel geschreven, ik heb veel gehoord en gelezen over Hem, over zijn leven, over het geloof in Hem. Hij leeft voor mij en ik ontmoet Hem in de gewone eenvoudige dingen van mensen, daar waar het leven geleefd wordt: in de vreugde en de dankbaar van het leven ondanks de moeite, de pijn en het verdriet van het leven; in al de vele -meestal heel kleine- dingen van mensen met elkaar. Zij getuigen voor mij het meest indringend van de Immanuel, de God met ons. Want midden onder ons staat Hij die we wel kennen.

 

 

 

Geef een reactie

