Toespraak bij presentatieviering Eerste Communicanten door p. Tom Buitendijk

 

Lieve Eerste Communicanten, beste ouders,

Op 23 april is het groot feest in de kerk en bij u thuis. Want deze mooie en lieve kinderen doen hun Eerste Communie. Bij een feest hoort een taart.  Handige moeders en vaders bakken dan misschien wel een lekkere appeltaart. Vindt iedereen lekker, makkelijk om te delen en met slagroom erop extra feestelijk. Toen ongeveer zeven of acht jaar geleden uw zoon of dochter gedoopt werd hebt u ernstig beloofd uw kind als christen op te voeden. Dat wil zeggen: iemand die het verhaal van Jezus’ leven kent, de christelijke feesten viert, de weg naar de kerk vindt en thuis uit de Kinderbijbel leest. Een kind vandaag een christelijke opvoeding geven is duizend maal moeilijker dan toen mijn vader en moeder beloofden dat te doen. Maar eerlijk zijn: beloofd is beloofd. U staat als ouders voor een moeilijke opgave.
Ik vroeg aan een jonge vader: bent u katholiek? hij zei: “ik ben gedoopt, heb mijn eerste communie gedaan en toen ik twaalf was, was er een viering met een bisschop of zo”.  De vraag is dan : ben je echt wel christen als je op deze drie lijstjes voor komt.
Denk aan de appeltaart:  je zet op de keukentafel een kilo appels, een pak zelfrijzend bakmeel, twee pakjes boter en een snufje zout.   Dan ga  je zitten kijken wanneer de appeltaart klaar is.  Nooit natuurlijk!  Als jij de appels niet schilt, boter en meel niet vermengt, geen mooie met eigeel besmeerde randjes maakt, als jij dat allemaal niet doet, dan heb je alles in huis voor een appeltaart die nooit af komt.
Als U uw kind laat dopen, een kinderbijbel koopt maar er niet uit voorleest, als u uw kinderen niet leert bidden en danken voor het eten , als u wel Kerstmis en Pasen viert maar het verhaal niet vertelt, als u uw kind de Communie laat doen maar zelf nauwelijks of nooit naar de kerk gaat, dan bakt u toch nooit een blij en vrolijk christenkind. Misschien denkt u nou: wat een rotvent, die pastoor, komen we een keer en krijgen we nog op ons kop ook. Toch wou ik dat niet doen en bedoel ik het ook niet zo rot. Als ik naar mijn zussen kijk, dan hebben die er ook niets van gebakken. Als ik niet toevallig pastoor was geworden maar leraar en huisvader, dan had ik het misschien ook niet gekund. Wat pastor Leon en ik willen is uw hulp. Kunt u, beste ouders,  ons helpen om samen wegen te vinden om ons eigen geloof te versterken, om samen wegen te vinden om het verhaal van Jezus aan uw kinderen te vertellen; om samen wegen te vinden om deze kerk een nog meer kindvriendelijke kerk te doen zijn? Na het feest van 23 april met de appeltaart willen we leren hoe christenkinderen te bakken.  Het geloven in Oss moet doorgaan.

Geef een reactie

